maanantai 15. elokuuta 2011

Etelä-Saksa 2/3

Vuokra-autolla suunnistimme ensimmäiseksi ihanaan pieneen vuoristokylään Mittenwaldiin, joka sijaitsee parinkymmenen kilometrin päässä Garmischista. Aurinko paistoi, emmekä voineet kuin hämmästellä edessä avautuvia mahtavia maisemia.

Hetken aikaa Mittenwaldissa oleskeltuamme näimme yhdessä matkamuistokojussa ihanan postikortin Lautersee nimisestä järvestä. Matkaa sinne oli noin nelisen kilometriä, joten lähdimme kaupan kautta (eväät mukaan) merkittyä polkua pitkin kohti järveä.
Vaikka lähtiessämme aurinko porotti oikein kunnolla, muuttui sää hieman pilvisemmäksi kävellessämme. Onneksi alkoi sataa vasta lähtiessämme.

Koska järvellä käynnissä kului odotettua kauemmin aikaa, päätimme yöpyä seuraavan yön Mittenwaldissa. Kävimme siis syömässä paikallisessa pizzeriassa ja siitä sitten suoraan nukkumaan.
Aamulla heräsimme varhain jo tutuksi tulleeseen sateen ropinaan ja se aamu osoittautuikin sään puolesta koko reissun huonommaksi. Lähdimme joka tapauksessa ajelemaan kapeita ja mutkaisia alppiteitä kohti määränpäätämme.

Välillä vettä tuli niin paljon, että hädin tuskin näkyi vuoria ympärillä.

Matka Berchtesgadeniin tuntui erittäin pitkältä, ja kestikin pysähdyksineen ja mutkitellen lähemmäs kuusi tuntia. Kun vihdoin saavuimme Gasthausillemme Haus Reitebenille, odotti meitä lämmin vastaanotto paikan omistajilta. Majapaikka osoittautuikin reissun parhaaksi. Huone, aamupala ja paikan pitäjät olivat ihan omaa luokkaansa ja hinta oli erittäin edullinen. Voin suositella!

Parvekkeen näköalassakaan ei ollut valittamista.

Hyvin nukutun yön ja runsaan aamupalan jälkeen lähdimme heti matkaan. Nähtävää oli paljon ja aikaa oli aivan liian vähän. Jälkikäteen ajateltuna, Berchtesgadenissa olisi ehdottomasti pitänyt viettää vielä ainakin muutama päivä.
Ensimmäisenä suuntasimme Hinterseelle, jossa päätimme mennä polkuveneilemään huikeisiin maisemisiin.

Hinterseeltä jatkoimme matkaa Königssee-järven läheisyyteen, joka tuntuikin olevan aikamoinen turisti-imuri. Järven läheisyydestä nousi Jenner-vuori, jolle pääsi parinkympin maksua vastaan hiihtohissillä ylös asti, ja niin me myös teimme.

Jennerillä käynnin jälkeen jatkui matkamme vuoren juurella olevalle Königssee-järvelle. Hiljalleen lipuvalla sähköaluksella olikin hyvä matkustaa järven halki. Matkalla saimme kuulla järven kuuluisaa kaikua, kapteenin soittaessa trumpettia tietyllä kohtaa vuoristoa. Jäimme paatista St. Bartholomä nimisessä upeassa paikassa.

Viimeiseksi päätimme vielä suunnata Ramsaun lähellä olevalle Wimbachklamm nimiselle rotkolle. Hinta taisi olla jotakin euron luokkaa ja oli ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.

Siinä olikin päivän ohjelma, Gasthaus-isäntämme sanoja lainaten, teimme enemmän yhden päivän aikana kun useimmat turistit tekevät kahdessa viikossa. Häntäkin hieman nauratti, mutta minkäs teet kun paikat olivat niin mahtavia ettei millään voinut jättää mitään pois. Vaikka on vaikea uskoa, niin SILTI tuo päivä ei ollut liian kiireinen, eikä tuntunut missään nimessä suorittamiselta. Olen aina tykännyt matkustellessa tehdä paljon kaikkea ja nähdä uusia paikkoja ennemmin kuin vain olla hotellihuoneessa.
...mutta kieltämättä olihan siinä ohjelmaa yhdelle päivälle!

1. Mielettömän ihana blogi!! Kuvat varsinkin! W A U ! ! Olen itse lähdössä huhti-toukokuun vaihteessa Etelä-Saksaan. Valitettavasti vain neljäksi yöksi.. Lennämme siis Müncheniin. Kysyisinkin nyt, kumpaan itse lähtisit tuossa ajassa, Berchtesgadeniin vai Garmisch-Partenkircheniin? Molemmissa tuntuu olevan paljon nähtävää. Neuschwansteinin linna, Partnachklamm, G-Pn kylät ja Alpit yleensäkin kiinnostaisi tuolla G-P:n suunnalla, mutta tuo Berchtesgadenin suunta näyttää mielettömän kauniilta! Lähden matkaan siis äitini kanssa, enkä ole varma, uskallettaisiinko auton rattiin hypätä, joten julkisilla pitäisi päästä näillä näkymin kulkemaan..

1. Voi kiitos ! :) Voi Etelä-Saksa on niin älyttömän kaunista seutua että melkein tuntuu että on ollut kaikista ihanin matka juuri kun tuolla pyörittiin. Maisemien puolesta suosittelisin enemmän tuota Berchtesgadenin seutua, on ihan älyttömän upeat maisemat nimittäin. Oltiin vain yksi yö tuolla silloin - mikä oli siis AIVAN liian vähän - mutta ehkä elämäni ikimuistoisin päivä. Niin paljon tekemistä, monille vuorille pääsee hisseillä ylös, Königseellä pääsee seilaamaan paatilla ja esimerkiksi juuri tuonne St. Bartholomaan, missä oli niin satumaisen kaunista. Tuoltakin löytyy vähän saman tyylinen rotko kun Partnachklamm, nimittäin Wimbachklamm :D Ei tosin ollut ihan niin kaunis, mutta kiva kuitenkin.
      Ainoa ongelma tuonne päin mennessä on juuri se, etten oikein tiedä miten nuo julkiset sinne kulkee. Me päätettiin vuokrata auto silloin juuri siksi, että muistaakseni julkiset kulki todella huonosti. Että melkein pakko ottaa auto jos Berchtesgadeniin suuntaa, lisäksi siellä on helpompi kulkea. Liikennettä ei ollut ihan hirveästi ainakaan tuolla seudulla, tietenkin jyrkkiä mutkia ja ylä- ja alamäkiä on paljon. Eihän sitä autoa pakko ole Münchenista vuokrata jos sieltä tuntuu pahalta ajella...
      Voin myös lämmöllä suositella tuota kyseistä Gasthaussia, oli nimittäin niin ihana perhe ja erittäin siistiä ja edullista.

Garmischissakin oli kyllä todella kaunista ja kaupunkina tietenkin paljon isompi. Sielläkin riittää kyllä vuorille kipuamisia, tuo Partnachklamm oli myös todella kaunis paikka. Neuschwansteinin linna on yllättävän kaukana, mutta kyllä sinne varmasti jotakin julkisia menee. Me emme - ikävä kyllä - sitten sinne menneet kun aikataulu oli muutenkin aika tiukka. Tänne taas pääsee loistavasti junalla suoraan, joten sinäänsä voisi olla parempi vaihtoehto.

Hauskaa reissua teille! Jos tulee jotakin kysyttävää niin vastaan kyllä mielelläni :)

Kommentit tekevät minut iloiseksi joten kiitos vaivannäöstäsi ! :)