Näytetään tekstit, joissa on tunniste DIY. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste DIY. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 5. huhtikuuta 2017

Lipaston maalaus kalkkimaalilla

Minä olen vähän sellainen ihminen, että innostun jostakin jutusta nollasta sataan ja sitten minun on ihan ihan ihan pakko aloittaa ja tehdä se heti valmiiksi. Tarkoitan siis sellaista, että anon Teemun kanssani kesäiltana hiomaan vanhoja kuormalavoja ulkona, että saan seuraavana päivänä maalata ne valkoiseksi ja tehtyä sohvan parvekkeelle.

No nyt en joutunut vaivaamaan rakasta aviomiestäni, sillä tämän projektin tein ihan itse. Kun ostin torista meidän harmaaksi maalatun apteekkarilipaston, päätin heti, että haluan joskus maalata sen eri väriseksi. Nyt sitten iski yllättäen joku päähänpisto ja oli ihan pakko tehdä se heti. Niinpä muutaman päivän tutkimustyön jälkeen suuntasin perjantaina työpäivän jälkeen Tallipihalle hakemaan Annie Sloanin kalkkimaalia sekä vahaa.

Kalkkimaalihan on siitä erikoista, että sen lisäksi ettei pohjatöitä tarvita, se on lähes täysin hajutonta ja myrkytöntä. Niinpä maalauksen voi tehdä vaikka sisällä, kuten sitten teinkin. Vuorasin ensin sen kämpän osan jätesäkeillä, laitoin musiikkia soimaan ja aloin sutimaan.

 Tässä siis tarvittavat välineet: Kalkkimaalia, pehmeä maalisuti, hiekkapaperia, kirkasta ja tummaa vahaa sekä sekoitusväline maalille. Maali kannattaa pitää ylösalaisin ainakin tunnin ennen maalaamista ja sekoittaa hyvin sekä ennen avaamista purkkia heiluttamalla, että purkin avaamisen jälkeen jollakin välineellä. Itse taiteilin grillitikuista hienon sekoittimen.

Kyseinen sävy on Florence. Jälkikäteen ajatellen olisin ehkä sekoittanut pienen tipan sinistä sekaan, jotta väri olisi hieman taittanut siniseen.

Vetimet tottakai pois alta ja sitten vain maalaamaan. Maali tuoksui ihan pikkusen samalle kuin erikeeperi eli ei todellakaan vahva tuoksu.

Lipasto kuivui seuraavaan päivään, sillä en jaksanut enää illalla (ihme kyllä) jatkaa projektia. Kalkkimaali kyllä kuivuu hirmu nopeasti, eli periaatteessa pari tuntiakin olisi riittänyt. Seuraavana päivänä siirsin lipaston parvekkeelle ja aloitin hiomaan kulmia sekä pintaa jotta tulos olisi luonnollisempi ja hieman vanhemman näköinen. Vähän alkoi jännittämään, innostuinko hiekkapaperin kanssa liikaakin, mutta onneksi tulos oli tosi mieleinen jo kirkkaan vahan jälkeen.

Sitten hieroin (vanhalla sukalla) ensin kirkkaan vahan pintaan joka puolelle. Kannattaa levittää pieneen osaan kerralla, hieroa vaha pyörivin liikkein ja sitten vielä puhtaalla liinalla pyyhkiä pinta puun syiden suuntaisesti. Kun kirkas vaha oli levitetty koko lipastoon, aloitin korostamaan yksityiskohtia tummalla vahalla.

Vahauksen jälkeen lipasto sai kuivua parvekkeella vielä seuraavaan päivään ja siinä se sitten oli. Minun oma väripilkku kotiin. Olin ihan yllättynyt miten paljon Teemukin siitä tykkäsi.

maanantai 29. helmikuuta 2016

Viininmaistelua ja hääkutsuja

Oli kyllä ihan mahtava viikonloppu. Perjantaina pyydettiin vähän kavereita kylään kun oli tarkoitus maistella muutamia viinejä ja päättää, mitkä viinit valitaan häihimme ruokajuomaksi. Kriiterit olivat edullinen hinta ja saatavuus Virosta, mielellään tonkassa. Onneksi tälläisiä viinejä löytyi peruspulloissa muutama Alkosta, niin pystyttiin järjestämään maistiaiset.
Oli kyllä tosi hauska ilta ja kiva nähdä kaikkia rakkaita ystäviä pitkästä aikaa. Tässä arjen kiireet on ikävästi verottanut ystävien näkemistä ja siksi on kiva välillä kokoontua yhteen tarkoituksella.




Lauantaina pyysin yhden kaasoistani, eli siskoni, meille käymään ja väkerrettiin kutsut loppuun saakka. Ne on ollut vähän puolitiessä jo pitkän aikaa, mutta perjantaina sain vihdoin koulussa tulostettua kaikki paksummalle paperille. Leikkurilla ne oli helppo leikata suoraan oikean kokosiksi ja sitten lisättiin vain kakkupaperi pitsi. Kutsusta voisin tehdä erikseen vielä postausta, mutta tässä ne vähän jo vilahtaa kuvassa.




keskiviikko 15. heinäkuuta 2015

DIY lavasohva parvekkeelle

Tästä on jo muutama viikko aikaa kun tämän päätin toteuttaa, mutta koska olen ollut maailman laiskin bloggaaja tänä kesänä, niin en ole saanut kuvia tänne asti ennen kuin nyt. Mutta siis, olen jo muutaman vuoden ihaillut kuvia missä on tehty lavoista pöytiä tai sohvia. Päätin sitten että parvekkeemme kaipaa uuden kalusteen ja minun tyyliini, kului kaksi päivää ja meillä oli lavasohva parvekkeellamme.
Niin kun olen ennenkin maininnut, olen hyvin malttamaton jos jotakin saan päähäni ja innostun. Siksi siis heti seuraavana päivänä ideasta hommasin meille kolme kuormalavaa. Kuormalavat olivat aika huonossa kunnossa, joten käytiin sitten samana iltana Teemun kanssa pihassamme niitä hiomassa. Ei ollut sekään ihan niin helppo homma mitä ajattelin ja muutama tunti siinä vierähti.


Seuraava päivänä ostin kaupasta edullista kattomaalia, telan ja sudin ja töiden jälkeen rupesin hommiin. Ei ollut oikein muuta vaihtoehtoa kun hoitaa maalailut parvekkeellamme, joten vuorattiin parveke jätesäkeillä ja Teemu teippasi kaikki saumat ettei maalia pääse livahtamaan muovin välistä lattiaa tahraamaan.
Maalaminen on ihan hauskaa, hauskempaa se olisi pienemmissä osissa tosin. Luulin että maalia jouduttaisiin laittamaan vielä toinen kerros, mutta onneksi yksi kerros piisasi vallan mainiosti. Maali ei myöskään tuoksunut yhtään voimakkaalle ja onneksemme yhtään maalitahraa ei karannut jätesäkkien ulkopuolelle. Joten kaikki sujui siis aivan loistavasti ( jos ei oteta huomioon kolmen tunnin maalaamista, jonka jälkeen oli selkä "hieman" kipeä )

Ja tässä lopputulos < 3 Pehmusteeksi saa toistaiseksi kelvata pari vanhaa peittoa käärittynä lakanaan. Täytyy kyllä sanoa että olen ylpeä lopputuloksesta ja se on vielä supermukava paikka istuskella ja rentoutua. Yksi kirja siinä on tullut jo lueskeltua. Laitan partsin muodonmuutoksesta myöhemmin postausta.

Mitä mieltä ? :)